Persbericht | 3 Oktober 2016

KCM fiduciair manager van Het nederlandse pensioenfonds

Kempen versterkt haar positie in de Nederlandse pensioenmarkt

Kempen Capital Management N.V. (Kempen)* is onafhankelijk fiduciair manager voor Het nederlandse pensioenfonds. Kempen adviseert dit nieuwe Algemeen Pensioenfonds op diverse gebieden, waaronder strategisch advies, manager selectie, monitoring en integraal risicomanagement. De Nederlandsche Bank verleende 30 september jl. een vergunning aan Het nederlandse pensioenfonds. Het nederlandse pensioenfonds is een initiatief van a.s.r.

Kempen is trots om onderdeel uit te maken van dit nieuwe initiatief. Wij zien het als erkenning van de pensioenexpertise die wij in de afgelopen decennia hebben opgebouwd. Bovendien verbreden wij hierdoor onze dienstverlening aan onze klanten.

Het nederlandse pensioenfonds heeft Kempen gekozen vanwege haar onafhankelijke rol en omdat zij maatwerk kan leveren. Kempen geldt in de Nederlandse pensioenmarkt als één van de grootste en meest ervaren partijen wat betreft fiduciair management. De rol van fiduciair manager voor Het nederlands pensioenfonds past in de groeistrategie van Kempen: naast grote ook middelgrote pensioenfondsen bedienen in een verder consoliderende pensioenmarkt. Met deze rol breidt Kempen voor haar klantengroep het palet aan extern beschikbare beleggingsoplossingen verder uit en wordt het voor pensioenfondsen eenvoudiger om de bestaande beleggingen in te brengen binnen Het nederlandse pensioenfonds. Naast de verbreding van verantwoorde beleggingen, zal Kempen voor Het nederlandse pensioenfonds de beleggingen voor alle kringen monitoren.

Jan Bertus Molenkamp, directeur fiduciair management bij Kempen Capital Management: “We hebben diepgaande kennis van de problematiek van pensioenfondsen, verzekeraars en PPI’s. Kempen’s expertise en ervaring om als onafhankelijk fiduciair manager maatwerk te leveren komt in onze fiduciaire rol bij Het nederlandse pensioenfonds geheel tot uiting. Het nederlandse pensioenfonds heeft alles in zich om een enorm succes te worden. Met Kempen is zij in staat om een onderscheidende propositie in de markt te zetten; een die gebouwd is op dezelfde uitgangspunten waarop de samenwerkende organisaties zijn gegrondvest, namelijk duurzame investment beliefs en een lange termijn visie voor pensioen in Nederland."

José Suarez Menendez, voorzitter Het nederlandse pensioenfonds: “Het nederlandse pensioenfonds is onderscheidend door de rol van fiduciair manager onafhankelijk te positioneren ten opzichte van het operationele vermogensbeheer. Hiermee komen we tegemoet aan de behoefte van pensioenfondsen aan een goede governance rondom het vermogensbeheer. We hebben voor Kempen Capital Management gekozen vanwege hun uitstekende trackrecord op het gebied van fiduciair management.”

Over Het nederlandse pensioenfonds
Het nederlandse pensioenfonds staat voor aandacht, eenvoud en een beter pensioen. Het pensioenfonds staat onder toezicht van de Nederlandsche Bank (DNB) en wordt bestuurd door een onafhankelijk bestuur. Met de kennis van nu en met een nieuwe kijk op pensioenuitvoering heeft Het nederlandse pensioenfonds zich ten doel gesteld het pensioen te realiseren dat werkgever en deelnemer hebben afgesproken en waarvan de waarde door de deelnemer wordt begrepen.

* Kempen is een dochteronderneming van Van Lanschot.

Media Relations: + 31 20 354 45 85; mediarelations@vanlanschotkempen.com
Investor Relations: + 31 20 354 45 90; investorrelations@vanlanschotkempen.com