Persbericht | 9 maart 2017

Van Lanschot: sterke winststijging en verhoogd dividend

• Nettowinst stijgt naar € 69,8 miljoen (2015: € 42,8 miljoen)
  • Onderliggend nettoresultaat* stijgt 35% naar € 81,3 miljoen (2015: € 60,1 miljoen)
  • Client assets 10% hoger op € 69,4 miljard (ultimo 2015: € 63,0 miljard)
  • Sterke stijging kapitaalbasis: CET I-ratio** bedraagt 19,0% (ultimo 2015: 16,3%)
  • Aanzienlijk hoger dividend voorgesteld: € 1,20 per aandeel (2015: € 0,45 per aandeel)

Van Lanschot presenteert vandaag de jaarcijfers over 2016. Karl Guha, bestuursvoorzitter: ‘Wij bedanken onze klanten voor hun loyaliteit en het vertrouwen dat zij ons geven. Daardoor was 2016 voor ons een goed jaar, ondanks de lage rentestand, grote volatiliteit en wereldwijde politiek-maatschappelijke onzekerheid. Onder impuls van verbeterde economische omstandigheden steeg de kwaliteit van onze kredietportefeuille, leidend tot een grote vrijval van de kredietvoorzieningen. In combinatie met onze solide operationele resultaten leidt dit tot een sterke stijging van het onderliggend nettoresultaat naar € 81,3 miljoen. Dit alles stelt ons in staat om een aanzienlijk hoger dividend voor te stellen van € 1,20 per aandeel. Bovendien is ons financiële fundament ijzersterk. We herhalen dan ook onze toezegging dat we, op basis van onze huidige plannen en de nu bekende wet- en regelgeving, voor de periode tot en met 2020 ten minste € 250 miljoen zullen teruggeven aan aandeelhouders.

We liggen goed op schema met de implementatie van Strategy 2020, zoals we die in april hebben gepresenteerd. Met de overname van de private banking-activiteiten van Staalbankiers versterken we onze marktpositie in Nederland met nieuw commercieel talent en door het bedienen van een grote groep nieuwe klanten. Deze overname is een goed voorbeeld van een aanvullende acquisitie, als onderdeel van onze op groei gerichte strategie. Evi van Lanschot is nu een zelfstandige activiteit die op eigen wijze verder kan groeien. Aan het eind van het jaar won Evi de Gouden Stier voor beste online vermogensbeheerder. Kempen Capital Management verkreeg een aantal grote mandaten en heeft voortgang geboekt met het uitbreiden van het marktgebied voor fiduciair en institutioneel asset management. Merchant Banking was vooral in het tweede halfjaar succesvol met een adviseursrol bij een aantal grote Europese transacties in haar niches. Voor het bedrijf als geheel waren de strategische update, de herplaatsing van het belang van Delta Lloyd en de integratie van staffuncties van Van Lanschot en Kempen de belangrijkste ontwikkelingen.

Bij onze strategische update hebben we aangekondigd dat we investeren in de ontwikkeling van ons omni-channel Private Banking-model. In dat kader introduceren we vandaag een innovatieve Beleggingsadvies App, waarmee klanten eenvoudig toegang hebben tot hun eigen portefeuille en hun persoonlijke beleggingsadviseur. Daarnaast zetten we een belangrijke stap met de vandaag aangekondigde samenwerking met Fidor, een innovatieve Duitse FinTech partij, voor de uitbesteding van ons betalingsverkeer. Hiermee verwachten we onze klanten volgend jaar hoogwaardig online en mobiel betalingsverkeer aan te kunnen bieden.

De goede strategische voortgang maakt ook dat wij op koers liggen om onze voor 2020 geformuleerde financiële doelstellingen te behalen. Over geheel 2016 realiseerden we een rendement op het eigen vermogen*** van 7,3%, waarmee we de stijgende lijn voortzetten. De ontwikkeling van de efficiencyratio, die uitkwam op 80,3%, heeft onze aandacht. Onze CET I-ratio ligt tot slot met 19,0% ruim boven de doelstelling van 15 tot 17%.’

* Onderliggend nettoresultaat betreft in 2016 het nettoresultaat exclusief de eenmalige last van € 8 miljoen voor herstelkader rentederivaten en de gerealiseerde kosten van het investeringsprogramma Strategy 2020. In 2015 exclusief eenmalige last door verkoop non-performing vastgoedleningen.
** Common Equity Tier I-ratio phase-in, inclusief ingehouden winst.
*** Rendement op het gemiddeld Common Equity Tier I-vermogen op basis van onderliggend nettoresultaat

Media Relations: + 31 20 354 45 85; mediarelations@vanlanschotkempen.com
Investor Relations: + 31 20 354 45 90; investorrelations@vanlanschotkempen.com