Persbericht | 10 januari 2020

Van Lanschot Kempen: afwaardering van goodwill

Van Lanschot Kempen zal in de jaarcijfers van 2019 een boekhoudkundige afwaardering van € 35 miljoen op goodwill nemen. De afwaardering heeft geen impact op de liquiditeitspositie, de CET1-ratio en het dividendbeleid van Van Lanschot Kempen.

Deze eenmalige afwaardering heeft betrekking op de goodwill gerelateerd aan de acquisitie van Kempen & Co in 2007 en betreft de Merchant Banking-activiteiten. De afwaardering komt voort uit een aanpassing van de gehanteerde discountparameters en de afvlakkende groeiverwachtingen voor deze activiteiten. Door de volatiele aard van de kasstromen voortvloeiend uit de Merchant Banking-activiteiten is een additionele risicopremie opgenomen in de cost of equity die is gebruikt om deze kasstromen contant te maken. Tegelijkertijd zijn de verwachte groeicijfers licht bijgesteld als gevolg van de verwachting dat de economische cyclus zijn hoogtepunt nadert. Vergeleken met 2018 zijn de resultaten van Kempen Merchant Banking over 2019 enigszins lager.

De afwaardering komt voort uit het toepassen van IFRS-regels en heeft geen impact op de liquiditeitspositie en de CET1-ratio van Van Lanschot Kempen. Bij het bepalen van het CET1-vermogen wordt goodwill namelijk al in mindering gebracht.

Het dividendbeleid, waarbij Van Lanschot Kempen een pay-out ratio van 50-70% van het onderliggend nettoresultaat (i) hanteert, blijft ongewijzigd. Het onderliggend nettoresultaat over 2019 is het nettoresultaat dat uitsluitend wordt gecorrigeerd voor het strategisch investeringsprogramma en reorganisatielasten.

Vandaag, 10 januari, om 09.00 uur wordt een conference call gehouden voor analisten en media.

(i) Met het onderliggend nettoresultaat wordt bedoeld het onderliggend nettoresultaat toekomend aan aandeelhouders.

Financiële agenda
20 februari 2020 - Publicatie jaarcijfers 2019
22 april 2020 - Publicatie trading update eerste kwartaal 2020

Media Relations: 020 354 45 85; mediarelations@vanlanschotkempen.com
Investor Relations: 020 354 45 90; investorrelations@vanlanschotkempen.com

CONFERENCE CALL
Op 10 januari hebben we een conference call gehouden voor analisten en media.
Download persberichtLuister de conference call terug (Engelstalig, 12.46 min.)