Persbericht | 11 september 2023

Van Lanschot Kempen kondigt ‘consent solicitation’ aan voor uitstaande covered bonds onder € 5 miljard Conditional Pass-Through Covered Bond-programma

Van Lanschot Kempen heeft kennis gegeven van een bijeenkomst waarin om instemming zal worden verzocht (‘consent solicitation’) voor de overdracht van de uitstaande gedekte obligaties onder het Conditional Pass-Through Covered Bond-programma naar het Soft Bullet Covered Bond-programma van dezelfde omvang.

Wijzigingsvoorstel
Het doel van de ‘consent solicitation’ is dat de volledige uitstaande serie van het Conditional Pass-Through Covered Bond-programma wordt overgeheveld naar het Soft Bullet Covered Bond-programma.

Bij de uitvoering krijgen de voorgestelde wijzigingen hun beslag in de vorm van de vervanging van de garantiegever van het Conditional Pass-Through Covered Bond-programma door die van het Soft Bullet Covered Bond-programma en van de aanpassing en/of vervanging van de definitieve voorwaarden van het Conditional Pass-Through Covered Bonds-programma door die van het Soft Bullet Covered Bond-programma. De Conditional Pass-Through Covered Bonds worden dan Soft Bullet Covered Bonds.

Van Lanschot Kempen heeft een ‘consent solicitation memorandum’ opgesteld met daarin de voorwaarden van dit verzoek tot instemming. Dit document is beschikbaar voor houders van de gedekte obligaties via de website van Kroll: https://deals.is.kroll.com/vanlanschotkempen.

Overwegingen
Het € 5 miljard Soft Bullet Covered Bond-programma van Van Lanschot Kempen is in maart 2022 opgericht naast het al bestaande Conditional Pass-Through Covered Bond-programma van dezelfde omvang. Dat laatste programma ging in 2015 van start. Van Lanschot Kempen streeft ernaar de operationele last en de operationele kosten van het tegelijkertijd onderhouden van twee aparte programma’s voor gedekte obligaties te verlagen, omdat alleen het Soft Bullet Covered Bond-programma voor toekomstige uitgiften zal worden gebruikt. Indien het verzoek tot instemming wordt gehonoreerd, zullen er in het kader van het Conditional-Pass Through-programma geen gedekte obligaties meer uitstaan. Dat programma kan dan vervolgens worden beëindigd.