Nieuwsbericht | 8 maart 2024

Concertgebouw Young Talent Award voor Leonkoro Quartet

Het Leonkoro Quartet uit Duitsland heeft de Concertgebouw Young Talent Award 2024 gewonnen. Het strijkkwartet maakte zoveel indruk bij het debuut in de Kleine Zaal in september 2023 dat er voor de directie van Het Concertgebouw geen twijfel mogelijk was. Hier manifesteerde een jong strijkkwartet zich op het niveau van de wereldtop met 'zeldzame verfijning en een ongekend begrip van repertoire'.

De award, mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Van Lanschot Kempen, wordt in september 2024 uitgereikt bij een galadiner in Het Concertgebouw. Op donderdag 6 en zaterdag 8 februari 2025 keert het Leonkoro Quartet terug naar de Kleine Zaal in de serie Wereldberoemde Strijkkwartetten.

Leonkoro Quartet, foto Nikolaj Lund

Het Leonkoro Quartet: v.l.n.r. de broers Lukas (cellist) en Jonathan (primarius) Schwarz, Mayu Konoe (altviool) en Amelie Wallner (tweede viool)

Simon Reinink, algemeen directeur van Het Concertgebouw: 'Bij het verbluffende debuut van het Leonkoro Quartet toonden zij een verfijning, begrip van repertoire en bovenal een ongekend niveau. Dat samen met de individuele kwaliteiten en de wil om buiten de gebaande paden te treden maakt dat dit de verdiende winnaars van de Concertgebouw Young Talent Award zijn.'

Het Leonkoro Quartet: 'Vanaf het eerste moment dat we hier binnenkwamen voelden we ons welkom, van de receptie tot backstage en het publiek. Het is dan een grote eer om de Young Talent Award te mogen ontvangen en verbonden te zijn aan een zaal met zo'n grote historie, akoestiek, schoonheid en warm publiek. We kijken uit naar het volgende hoofdstuk in onze relatie!'

Maarten Edixhoven, voorzitter Raad van Bestuur van Van Lanschot Kempen: ‘Namens Van Lanschot Kempen wil ik graag mijn oprechte felicitaties overbrengen aan het Leonkoro Quartet voor het winnen van de Concertgebouw Young Talent Award. Het is een ware prestatie om deze erkenning te ontvangen en wij zijn trots om sponsor te zijn van deze prijs. Het Leonkoro Quartet heeft bewezen uitzonderlijk talentvol te zijn en we kijken ernaar uit om hen te blijven volgen in hun muzikale reis. Van harte gefeliciteerd en veel succes voor de toekomst.’

Ontwikkeling van jong talent
De award wordt iedere anderhalf jaar uitgereikt aan aanstormend talent. De prijs bestaat uit een award en een studiebeurs. Eerdere winnaars waren de pianisten Lucas en Arthur Jussen (2011), violiste Noa Wildschut (2013), sopraan Laetitia Gerards (2014), blokfluitiste Lucie Horsch (2015), pianist Aidan Mikdad (2017), pianist Nikola Meeuwsen (2019), zangeres Nai Barghouti (2021) en het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor (2023).

Hoofdsponsor Koninklijk Concertgebouw
Van Lanschot Kempen ondersteunt Het Concertgebouw op verschillende manieren bij het toegankelijk maken van (klassieke) muziek. Met de Young Talent Award en concerten, maar ook met animaties over klassieke muziek en een blik achter de schermen. Wilt u meer weten, neem dan contact op met Sander Kloots, Events & Sponsoring: +31 6 83 17 50 07, s.kloots@vanlanschotkempen.com

Over het Leonkoro Quartet

Het in 2019 in Berlijn opgerichte Leonkoro Quartet ontleent zijn naam aan de titel in het Esperanto van het kinderboek De gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren, dat dood en troost tegenover elkaar zet – iets wat de musici in veel kwartetrepertoire herkennen.

De broers Jonathan en Lukas Schwarz, primarius respectievelijk cellist, omlijsten de middenstemmen van Amelie Wallner (tweede viool) en Mayu Konoe (altviool).

Het kwartet viel buiten Nederland ook al in de prijzen: in 2022 won het de International String Quartet Competition van Wigmore Hall in Londen (waar het ook nog eens negen van de twaalf andere prijzen kreeg, onder meer voor de beste Haydn-interpretatie en de beste uitvoering van een negentiende-eeuws werk) en het Concours International de Quatuors à Cordes de Bordeaux. Ook werd het Leonkoro Quartet in 2022 opgenomen in het BBC Radio 3 New Generation Artists Program en kreeg het de Merito String Quartet Award.

Een jaar eerder hadden de strijkers al de publieksprijs en de tweede prijs van de Premio Paolo Borciani gewonnen en de eerste prijs van het kamermuziekconcours van de Berlijnse Alice-Samter-Stiftung. Na een gezamenlijke kamermuziekopleiding bij Heime Müller (Artemis Quartett) aan de Musikhochschule Lübeck studeerde het kwartet verder bij Günter Pichler (Al­ban Berg Quartett) en aan de Escuela Superior de Música Reina Sofía Madrid.  Huidige mentoren zijn Eckart Runge en Gregor Sigl (Artemis Quartett) en pianist Alfred Brendel.

In de herfst van 2023 bracht het kwartet hun debuutalbum uit met opnames van Ravels strijkkwartet en Schumanns Derde strijkkwartet.

In het seizoen 2023/2024 speelt het Leonkoro Quartet onder andere in de Philharmonie in Berlijn, Konzerthaus Wien en in Leeds, waar het een residency heeft. Ook maakt het kwartet een uitgebreide tournee door Japan. Op 27 september 2023 trad het kwartet voor de eerste keer op in de Kleine Zaal met werken van Webern, Sjostakovitsj en Beethoven.