Persbericht | 24 augustus 2023

Van Lanschot Kempen: nettowinst van € 51,8 mln en netto-instroom in AuM van € 3,2 mld in H1 2023

• Nettowinst € 51,8 mln (H1 2022: € 48,2 mln)
  • Netto-instroom AuM Private Clients: € 2,2 mld en Wholesale & Institutional Clients: € 1,0 mld
  • Client assets: € 130,8 mld (2022: € 124,2 mld) en AuM: € 115,2 mld (2022: € 107,8 mld)
  • Sterke kapitaalratio van 21,6% (2022: 20,6%); ruim boven doelstelling van 17,5%
  • Voorstel kapitaalteruggave van € 2,00 per aandeel

Maarten Edixhoven, voorzitter Raad van Bestuur
: ‘Tegen een volatiele economische en geopolitieke achtergrond, ben ik zeer tevreden over de netto-instroom van € 3,2 miljard in assets under management (AuM). Hieruit blijkt het vertrouwen van bestaande en nieuwe particuliere en institutionele klanten in Van Lanschot Kempen. We blijven inzetten op groei door onze dienstverlening continu te verbeteren, met een focus op persoonlijke aandacht en digitale service. Ook boekten we goede voortgang in de integratie van Mercier Vanderlinden in België en met de voorbereidingen op de integratie van het online beleggingsplatform van Robeco in Nederland. Daarbij houden we gedisciplineerd vast aan onze sterke kapitaal- en liquiditeitspositie. Dankzij de toewijding van onze collega’s en het vertrouwen van onze klanten en aandeelhouders, kijken we terug op een solide eerste halfjaar.

De resultaten binnen het segment Private Clients waren sterk. We breidden onze dienstverlening uit met de introductie van een vermogensbeheerpropositie, die private banking-klanten in staat stelt een persoonlijk accent te leggen binnen hun beheerportefeuille. We versterkten ons team verder met 15 private bankers en startten een ‘Young Private Banking Programma’ om onze private bankers van de toekomst op te leiden. Binnen Wholesale & Institutional Clients focussen we op winstgevende groei. In vervolg op de vorig jaar aangekondigde initiatieven nemen we aanvullende kostenbesparende maatregelen en versterken we tegelijkertijd de commerciële slagkracht. Investment Banking Clients had te maken met een aanhoudend lastige omgeving voor transacties. Om een efficiencyratio van 70%, onze doelstelling, te behalen, hanteren we een strikte focus op kosten in al onze activiteiten.

Uit ons jaarlijks onderzoek ‘Vermogend Nederland’ blijkt dat de meerderheid van de vermogende Nederlanders zou willen dat hun wealth manager zelf het goede voorbeeld geeft op het gebied van duurzaamheid. We hebben op dit vlak vanaf 2019 flinke stappen gezet, met een vermindering van de CO2-uitstoot van onze eigen organisatie met 41%. Onze ambitie blijft daarnaast om jaar na jaar de impact op het klimaat van beleggingen en hypotheken te verlagen, in dialoog met onze klanten en de bedrijven waarin wij beleggen.

Onze kapitaal- en liquiditeitsposities bleven onverminderd sterk met een CET 1-ratio die stijgt naar 21,6%, ruim boven onze doelstelling, en een liquiditeitsratio van 172%. Dit stelt ons in staat een voorstel te doen voor een kapitaalteruggave van € 2,00 per aandeel in de tweede helft van 2023.’

Performance report, presentatie en webcast
Een uitgebreide toelichting op de resultaten en de balans van Van Lanschot Kempen kunt u lezen in het performance report en de presentatie over de halfjaarcijfers 2023 op de pagina Financiële resultaten.

Op 24 augustus om 09:00 uur lichten we onze halfjaarcijfers 2023 toe in een conference call. Deze conference call kunt u live volgen via de pagina Financiële resultaten en kunt u ook op een later moment terugluisteren.

Additionele informatie
Additionele informatie is beschikbaar in de sectie Investor relations

Financiële agenda

5 oktober 2023 - Buitengewone algemene vergadering